گروه شغلی کارشناس هوش تجاری در محیط کسب و کار شامل تحلیلگر هوش تجاری و توسعه دهنده  BI تا طراح سیستم های هوش تجاری و راهبران هوش تجاری می گردند. امروزه آنقدر به کارشناسان در حوزه های یاد شده احتیاج است که چنانچه اندکی باهوش باشید قادر خواهید بود با برداشتن گام های مناسب و اخذ مدرک BI به فرصت شغلی ایده ل خود برسید.

 

شرکت ها با بهره گیری از تئوری قوی و یک گروه هوش تجاری توانمند قادرند تا با انجام تحلیل های فوق العاده که از داده های کسب و کار صورت می گیرد، در تصمیم گیری برای اداره شرکت خود مطلوب تر عمل کنند.

 

دلیل اهمیت هوش تجاری برای شرکت ها
با توجه به اینکه بزرگترین چالش آنها در حوزه فناوری برای شرکت ها بر اساس نظریه گروه SMB این است که «از داده های موجود، دید بهتری به دست بیاوریم»، به کمک هوش تجاری و از طریق ایجاد چارچوب و ابزارهای اندازه گیری و مدیریت اهداف کسب و کار می توان این چالش را حل و فصل نمود.

 

در شرکت های خیلی کوچک، غالباً وجود برنامه های صفحه گسترده و همچنین ابزارهای موردی برای این منظور کفایت می کند، حال آنکه وقتی سازمان ها بزرگتر می گردند، مقدار اطلاعاتی که تصمیم گیران شرکت بدان نیاز دارند، هم افزایش می یابد، بدین جهت افراد بیشتری (در بخش هایی نظیر فروش، بازاریابی، مالی و ...) مشغول جمع آوری اطلاعات و تحلیل فرآیندها می گردند و نیاز است تا به روش های مختلفی به داده ها نگاه شود.

 

راهکارهای هوش تجاری، مسیری را پیش پای شرکت ها قرار می دهد تا فرآیندهای گزارش دهی، تحلیل، تجمیع و یکپارچه سازی داده ها برایشان آسان و هموار شود. این راهکارها بانک های اطلاعاتی یکپارچه بوده تا کلیه افراد درگیر در این فرآیند، دیدی واحد و در لحظه از دیتا ها کسب نمایند.

 

شرح وظایف یک نیروی متخصص هوش تجاری
برای یک کارشناس BI لازم است تا به سیستم های هوش تجاری، داده کاوی، طراحی دیتابیس، گزارش نویسی و پایگاه داده تسلط داشته باشد تا بتواند در انجام وظایفی که برعهده او می گذارند به درستی عمل نماید.

 

برخی از وظایف کارشناس هوش تجاری به شرح زیر است:

- ایجاد داشبوردهای گرافیکی از طریق Power BI Desktop
- دسترسی به پایگاه داده، نوشتن Query، تغییر ساختار (Reshaping) داده ها
- مصور سازی داده ها (Data Visualization)
- پاکسازی داده ها (Data Cleansing)

 

وضعیت درآمد کارشناسان هوش تجاری BI در ایران
اساساً فرصت های شغلی حوزه هوش تجاری، از مشاغل پر درآمد در دنیا محسوب می گردند و در ایران نیز در چند سال اخیر میزان علاقمندی به این زمینه شغلی بالا رفته است.

هرچند آمار دقیقی از میزان حقوق در مشاغل مختلف در ایران در دست نیست ولی بر اساس تجربیات می توان میزان درآمد کارشناس هوش تجاری را چیزی حدود 3 الی 5 میلیون تومان عنوان نمود. که بستگی به میزان تسلط و سابقه کاری هر فرد دارد.


تمایلات شغلی فرد مناسب
تمایلات شغلی تحلیلگر هوش تجاری (بر مبنای تیپ‌های شخصیتی هالند):
پژوهشگر / علمی
شغل‌های مناسب افراد پژوهشگر و علمی غالباً شامل کار با ایده‌ها بوده و نیازمند تفکر بسیار زیادی هستند. این‌گونه افراد عموماً در جستجوی حقایق و کشف راه‌حل مسائل به‌صورت ذهنی هستند.


ریسک‌پذیر / کارآفرین
شغل‌های مناسب افراد ریسک‌پذیر و کارآفرین دربرگیرنده راه‌اندازی و اجرای پروژه‌ها است. این مشاغل می‌تواند توان رهبری و تصمیم‌گیری افراد را به چالش بکشند. سطح ریسک‌پذیری در این‌گونه مشاغل بالاست و اغلب با تجارت سروکار دارند.


سنتی / منظم
شغل‌هایی که مناسب افراد سنتی و منظم هستند، قاعده‌مند بوده و مستلزم پیروی از روش‌های جاافتاده و فعالیت‌های جاافتاده هستند. در این‌گونه مشاغل سروکار فرد بیشتر با اطلاعات مفصل و داده‌های دقیق است تا ایده‌ها؛ و معمولاً از اصول و قواعد مشخصی پیروی می‌کنند.

 

ارزش‌های حرفه‌ای فرد مناسب
شغل تحلیلگر هوش تجاری ارزش‌های حرفه‌ای زیر را در فرد برآورده می‌سازد:


گرایش به نتیجه
مشاغلی که این ارزش کاری را برای فرد برآورده می‌کنند، مشاغلی نتیجه محور هستند و کارکنان را قادر می‌سازد تا از بالاترین توانایی‌های خود در کار استفاده کنند و از این طریق به احساس کمال دست یابند. نیازهای مربوطه برای این ارزش کاری عبارت‌اند از استفاده از قابلیت‌ها و توانایی‌ها و دستیابی به نتیجه.


شرایط خوب کاری
در مشاغلی که این ارزش کاری را برای فرد برآورده می‌کنند، امنیت شغلی و شرایط خوب کاری ارائه می‌گردد. الزامات برآورده سازی این ارزش کاری شامل فعالیت، جبران خدمت (درآمد)، استقلال، امنیت، تنوع و شرایط کاری است.


اعتبار شغلی
مشاغلی که این ارزش کاری را برای فرد برآورده می‌کنند، امکان پیشرفت و پتانسیل دستیابی به سطوح مدیریت ارشد و رهبری سازمانی را در بر دارند و اغلب جزو مشاغل دارای اعتبار و پرستیژ بالا محسوب می‌گردند. نیازهای این ارزش کاری توان پیشرفت، اقتدار، به رسمیت شناخته شدن و اجتماعی بودن است.


برخورداری از حمایت
در مشاغلی که این ارزش کاری را برای فرد برآورده می‌کنند حمایت مدیریت سازمان از کارکنان مشهود است. نیازهای مربوط به این ارزش کاری شامل سیاست‌های شرکت/سازمان، نظارت بر روابط انسانی و نظارت بر امور فنی است.


استقلال در کار
مشاغلی که این ارزش کاری را برای فرد برآورده می‌کنند به کارکنان اجازه می‌دهند مستقلاً به انجام کار و تصمیم‌گیری بپردازند. این ارزش کاری نیاز به خلاقیت، مسئولیت‌پذیری و استقلال دارد.


ارتباطات گسترده
مشاغلی که این ارزش کاری را برای فرد برآورده می‌کنند، امکان ارائه خدمت به دیگران و کار با همکاران در محیطی غیررقابتی و دوستانه را برای فرد فراهم می‌کند. نیازهای مربوط به این ارزش کاری شامل همکاری با همکاران، ارزش‌های اخلاقی و ارائه خدمات اجتماعی است.

تحصیلات مورد نیاز این شغل
میانگین توزیع شاغلان تحلیلگر هوش تجاری بر مبنای سطح تحصیلات:
کارشناسی
کارشناسی ارشد
در حال تحصیل در دانشگاه
گواهینامه های تخصصی کارشناسی

 

نرم‌افزارهای پرکاربرد در شغل
فهرست نرم‌افزارهایی که اکثر شاغلین تحلیلگر هوش تجاری نیاز به آشنایی یا تبحر در کار با آن‌ها دارند:
Actuate Eclipse BIRT 
Adobe Systems Adobe Acrobat 
Adobe Systems Adobe ActionScript 
Adobe Systems Adobe Dreamweaver
Adobe Systems Adobe Flash

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی و اطلاعات عمومی

آزمون استخدامی و اطلاعات عمومی

نسترن رنجبر ـ کوروش صحیفی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی