مغز انسان از دو نیم‌کره تشکیل شده است که هر کدام بخش مجزایی از عملکردهای انسان را انجام می‌دهند. البته دو نیم‌کره مغز اطلاعاتی را هم با یکدیگر مبادله می‌کنند. نیم‌کره راست مغز عضلات سمت چپ بدن را کنترل می‌کند، درحالی‌که نیم‌کره چپ عضلات سمت راست بدن را کنترل می‌کند. به دلیل این نحوه ارتباط عصبی است که آسیب به یک طرف مغز بر نیمه مخالف بدن اثر می‌گذارد.

 

راست مغزها:
به فرآیندهای ادارکی، تصور، تجسم، خیال‌پردازی، شناخت رنگ و موسیقی و هنر، شناسایی قیافه‌ها و اشکال و کلاً برداشت، داوری و ترکیب می‌پردازند و همانند قوه بینایی یک پرنده، کل تصویر را می‌بینند و کل‌نگر هستند. افراد راست مغز مسائل را به‌طور کلی و کل‌نگرانه مجسم و ادراک می‌کنند. به عبارت دیگر آنها تمایل دارند به جای مشاهده جزئیات سازنده و تشکیل دهنده، تصویر اصلی و بزرگ را ببینند. در واقع مغز راست ابتدا کل را می‌بیند و بعد اجزای آن را تشخیص می‌دهد، لیکن سمت راست مغز اساس خلاقیت را تشکیل می‌دهد.

 

 

چپ مغزها:

گرایش به فعالیت‌هایی همچون ریاضیات، زبان و ترکیب عبارات کلام، منطق، حافظه، طبقه‌بندی‌ها، تحلیل و … دارند. این نیم‌کره به جزئیات امور توجه دارد و همانند قوه بینایی مورچه تک‌تک می‌بینند. چپ مغزها تحلیل‌گرند و به شیوه‌ای منطقی و عقلایی و ترتیبی عمل می‌کنند. این نیم‌کره مسئول و کنترل کننده زبان، بررسی‌های علمی، عقلانیت و خردمندی است. درواقع مغز چپ ابتدا اجزا را می‌بیند و سپس آنها را ترکیب می‌کند و کل را می‌سازد. تفکر مغز چپ بر هوش استوار است.

 

 

افراد دارای تعادل بین نیم‌کره‌های مغزی:
در این حالت تعادل متناسبی بین دو نیم‌کره چپ و راست مغز وجود دارد؛ به عبارت دیگر، هیچ نیم‌کره‌ای بردیگری غلبه و سلطه ندارد. اگرچه ممکن است این حالت یک مزیت چشم‌گیر به حساب بیاید، ولی دال بر آسودگی خاطر نیست. مشکل در رابطه با این افراد این است که شخص بیشتر از یک شخص راست مغز یا چپ مغز از کشمکش‌ها و تضادهای درونی رنج می‌برد.

 

 

 

اما یادتان باشد
برتری یک نیم‌کره به دیگری به معنی عدم استفاده از نیم‌کره دیگر نیست و هر دو نیم‌کره از فعالیت هم آگاهی دارند و در مجموع فعالیت دو نیمه مغز با هم -اما به‌طور نسبی- شخصیت فرد را می‌سازند.

 

کدام شغل‌ها چپ مغز و کدام راست مغزند؟
ثابت شده که اکثر حسابداران، وکلا و طراحان بیشتر از سمت چپ مغز خود استفاده می‌کنند، زیرا با فرآیندهایی سر و کار دارند که این قسمت مغز را بیشتر مورد استفاده قرار می‌دهد. سیاستمداران و هنرمندان به دلیل رشد این فعالیت‌ها در سمت راست مغز به اصطلاح راست مغزند.

 

 

 

راههایی برای تقویت نیمکره ها

 

گاهی کودک شوید

برای پرورش نیمکره راست مغز باید به یاد داشته باشید که اگر همیشه بخواهید جدی و عاقلانه رفتار کنید، اگر بخواهید حق اشتباه کردن را از خود بگیرید، اگر بخواهید همه کارهایتان مورد پسند دیگران باشد و اگر بخواهید هر کاری را از روش معمولش انجام دهید، دست این نیمکره را برای ترقی می‌بندید. برای تقویت نیمکره راست لازم است نگاهی کلیگرایانه را جایگزین نگاه جزیی‌گرایانه کنید. چه اشکالی دارد به خودتان اجازه دهید گاهی کودک شوید و دنیا را کودکانه ببینید. از اشتباه کردن نترسید. به نمایشگاه‌های نقاشی و کنسرت‌های موسیقی سر بزنید. در انجام هر کار و حل هر پرسشی به چند راه و چند پاسخ متفاوت بیندیشید. به رؤیاهایتان احترام بگذارید و فرصتی را به آنها اختصاص دهید و حتی اهداف‌تان را در رؤیاهایتان متصور شوید. داستان بخوانید و بعد سعی کنید آن را مثل فیلم با تصویر در رؤیاهایتان ببینید. در طبیعت بگردید و از آن لذت ببرید و هنرهایی مانند نقاشی و طراحی یا موسیقی را بیاموزید.

 


 
خودتان را سرکوب نکنید

اگر نیمکره چپ قدرتمندی داشته باشید اما بخواهید از ریاضی، فلسفه و مهم‌تر از همه نظم و ترتیب در زندگی‌تان غافل شوید و اگر به جای جزیی‌نگری، کل‌نگر شوید، نیمکره چپ خود را سرکوب کرده‌اید. برای آنکه نیمکره چپتان را قوی کنید، باید به ریاضی و فلسفه برگردید، در طبیعت گردش کنید و از حس شنوایی‌تان برای بیشتر و بهتر لذت بردن کمک بگیرید. هر کار و مسئله‌ای را به بخش‌های کوچک‌تر برای حل مشکلات تقسیم کنید، چون توانایی شما در جزیی‌نگری بیشتر از کلی‌نگری است. جدول و پازل حل کنید و برای هر روزتان برنامه‌ای مدون بنویسید. برای حفظ کردن از فیش‌برداری استفاده کرده و فن بیان و سخنرانی را تمرین کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی: سنجش و ارزیابی مهارت ها و توانایی های شغلی

آزمون استخدامی: سنجش و ارزیابی مهارت ها و توانایی های شغلی

بهروز پرتو
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی