انجمن حسابرسان داخلی ایران به منظور ساماندهی لازم جهت تبیین مناسب تر نقش حسابرسی داخلی با هدف ارزش آفرینی و افزایش قابلیت اتکاء و اعتماد به صورتهای مالی و گزارش های مالی و غیر مالی واحدهای تولیدی، خدماتی و بازرگانی در بخش های خصوصی، دولتی، تعاونی و بانک ها و در جهت شفافیت هر چه بیشتر اطلاعات مالی در سطح کشور، بر پایه اهداف زیر تشکیل شده است.

 

بر اساس مفاد اساسنامه مصوب مجمع عمومی  مورخ 1391/04/04 و آیین نامه اجرایی آن

انجمن حسابرسان داخلی ایران به صورت زیر تشکیل شده است.

 نام، تابعیت و مرکز اصلی

انجمن حسابرسان داخلی ایران تشکلی است حرفه ای، غیر سیاسی و غیر انتفاعی  انجمن و اعضای آن تابعیت ایرانی داشته و مرکز اصلی انجمن در شهر تهران واقع استکه در صورت لزوم بنا به درخواست هیـات مدیره می تواند با موافقت وزارت کشور در سایر مراکز استان ها شعبه، دفتر یا نمایندگی تاسیس نماید.

دبیرخانه و دفتر مرکزی انجمن به نشانی شهرک غرب، بلوار فرحزادی، خیابان شهید نورانی ( انتهای بلوار دریا)، خیابان شهید فخار مقدم، نبش کوچه بهار، پلاک 49، طبقه اول واحد 3 می باشد.

 اهداف

به طور کلی انجمن حسابرسان داخلی ایران به منظور ساماندهی لازم جهت تبیین مناسب تر نقش حسابرسی داخلی با هدف ارزش آفرینی و افزایش قابلیت اتکاء و اعتماد به صورتهای مالی و گزارش های مالی و غیر مالی واحدهای تولیدی، خدماتی و بازرگانی در بخش های خصوصی، دولتی، تعاونی و بانک ها و در جهت شفافیت هر چه بیشتر اطلاعات مالی در سطح کشور، بر پایه اهداف زیر تشکیل شده است.

مطابق با مفاد ماده (4) اساسنامه، هدف از تشکیل انجمن عبارت است از تنظیم امور و اعتلای حرفه حسابرسی داخلی در کشور و نظارت حرفه ای بر کار و کیفیت ارائه خدمات حرفه ای حسابرسان داخلی عضو انجمن از طریق:

1- تشکل حسابرسان داخلی کشور و برقراری ارتباط مستمر فنی و حرفه ای بین آنان

2- گسترش کیفی و کمی خدمات حرفه ای حسابرسی داخلی در کشور

3- تهیه و کمک در تدوین استانداردهای حسابرسی داخلی و ارائه به مراجع ذی صلاح کشور برای تصویب

4- ارتقای دانش تخصصی و حرفه ای اعضا از طریق تارنمای انجمن، انتشار نشریات تخصصی و برگزاری همایش ها و سمینارهای آموزشی

5- حمایت از حقوق حرفه ای اعضا

6- تعامل با تشکل های حرفه ای منطقه ای و بین المللی و در صورت لزوم عضویت در آنها

7- همکاری با دستگاه های ذیربط در تدوین قوانین و مقررات و ضوابط مربوط به حرفه حسابرسی داخلی

عضویت

انجمن حسابرسان داخلی ایران دارای دو نوع عضو به صورت اصلی و افتخاری می باشد.

اعضای اصلی : اعضای اصلی انجمن به دو گروه کلی به شرح زیر تقسیم می گردند:

الف) حسابرسان داخلی خبره

ب) سایر اعضای اصلی

ارکان انجمن حسابرسان داخلی ایران عبارتند از:

الف) مجمع عمومی

ب) هیات مدیره

ج) بازرس

ثبت و نگهداری رویدادهای مالی (بودجه، درآمد و هزینه ها)

بودجه انجمن حسابرسان داخلی ایران از طریق جمع آوری کمک های بلاعوض و هدایا، اعانات، قبول وصیت، وقف و نیز حق عضویت سالانه، ورودیه و آموزش حرفه ای اعضا تأمین می شود. پذیرش و دریافت هر گونه کمک های بلاعوض و هدایا پس از تصویب هیات مدیره بلامانع است. درآمدها و هزینه های انجمن در دفاتر قانونی ثبت و صورتهای مالی آن در پایان هر سال مالی پس از ارائه گزارش بازرس، جهت بررسی به کمیسیون ماده 10 قانون فعالیت احزاب و جمعیت ها ارائه خواهد شد. همچنین کلیه دفاتر مالی ( قانونی ) انجمن در صورت مراجعه مأمورین مالیاتی در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

سال مالی انجمن از تاریخ اول مهر ماه هر سال شروع و همواره به پایان شهریور ماه سال بعد ختم می شود.

کارت عضویت

برای هر یک از اعضای انجمن حسابرسان داخلی ایران کارت شناسایی صادر می شود و مدت اعتبار کارت شناسایی اعضا سه سال خواهد بود.

شرایط عضویت

با توجه به مفاد مندرج در اساسنامه و آیین نامه کمیته تعیین صلاحیت ، آزمون و پذیرش انجمن ، کلیه اعضای انجمن باید دارای شرایط زیر باشند:

شرایط عمومی:

1- تابعیت ایران و پذیرش کلیه مفاد اساسنامه انجمن و التزام به رعایت آیین رفتار حرفه ای حسابرسان داخلی

2- نداشتن سوء شهرت حرفه ای، اجتماعی، مالی و اداری و سابقه محکومیت موثر کیفری

3- داشـتن دست کم مدرک کارشناسی (لیسانس) در رشته حسابداری ، حسابرسی یا رشته های مشـابه یا مدارک معتبر حـرفه ای شناخته شده

تبصره: تعیین رشته های مشابه و معادل سازی مدارک معتبر و مرتبط با حرفه و همچنین، تعیین مراجع معتبر حرفه ای بر عهده "کمیته تعیین صلاحیت ، آزمون و پذیرش " است که باید به تصویب هیات مدیره برسد.

4- داشتن سابقه مدیریت حسابرسی داخلی یا مدیریت حسابرسی مستقل، یا داشتن دست کم سه سال سابقه کار مفید و تمام وقت در حسابرسی داخلی پس از اخذ مدرک کارشـناسـی، که دست کم یک سال آن در داخل کشور باشد.

5- اشخاصی که سابقه کار حسابرسی داخلی آنان کمتر از میزان مورد نظر در بند (4 ) بالا باشد، در صورت داشتن تجارب کاری مفید به تشخیص "کمیته تعیین صلاحیت، آزمون و پذیرش"، سوابق آنان معادل شرایط زیر در نظر گرفته می شود:

1-5-  اشخاصی که دارای تجارب مفیدی در امور حسابرسی در سازمان حسابرسی، موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران (یا موسسات حسابرسی معتبر قبل از تشکیل جامعه مذکور) و دستگاه های نظارتی همچون دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی کل کشور پس از اخذ مدرک کارشناسی باشند، هر سال سابقه کار آنان می تواند معادل حداکثر 6 ماه سابقه کار حسابرسی داخلی، مورد پذیرش قرار گیرد.

2-5- اشخاصی که دارای تجارب مفیدی پیش از اخذ مدرک کارشناسی باشند، در صورتی که سوابق آنان در امور حسابرسی داخلی باشد هر سال سابقه کار آنان می تواند معادل حداکثر 6 ماه سابقه کار و در امور حسابرسی(موضوع موسسات و سازمان های موضوع بند 1-5 بالا) هر سال سابقه کار آنان می تواند معادل حداکثر 3 ماه سابقه کار حسابرسی داخلی، مورد پذیرش قرار گیرد.

3-5- اشخاصی که دارای هر یک شرایط مندرج در بندهای ( 1-5 ) و ( 2-5 ) بالا باشند مجموع سوابق کاری آنان حداکثر تا یک سال به عنوان سابقه کار حسابرسی داخلی، مورد پذیرش قرار می گیرد و بیش از یک سال، حداکثر تا دو سال به تشخیص "کمیته تعیین صلاحیت، آزمون و پذیرش" خواهد بود.

4-5- شرایط و سابقه کار سایر اعضا برای احراز رده های حرفه ای حسابرسی داخلی (گروه ب تبصره 1 بند 1 ماده 7 اساسنامه) طبق دستورالعمل جداگانه ای است که توسط "کمیته تعیین صلاحیت، آزمون و پذیرش" تدوین و ارائه می گردد.

6- در صورتی که برخی از متقاضیان حائز شرایط مندرج در بندهای ( 3) تا ( 5 ) بالا نباشند، به تشخیص کمیته تعیین صلاحیت ، آزمون و پذیرش و پس از تصویب هیات مدیره رسیده انجمن، متقاضی می تواند به عنوان همکار انجمن محسوب شود. لازم به توضیح است که همکاران پذیرفته شده موظف به رعایت مقررات انجمن هستند، اما در مجامع عمومی از حق رای برخوردار نیستند. اشخاص حقیقی پس از تکمیل سوابق به عضویت اصلی انجمن پذیرفته خواهند شد. ضوابط و مقررات پذیرش اشخاص حقوقی متعاقبا اعلام خواهد شد.

7- موفقیت در آزمون های کتبی و مصاحبه موضوع آیین نامه "کمیته تعیین صلاحیت، آزمون و پذیرش".

شرایط اختصاصی برای عضویت به عنوان حسابرسان داخلی خبره:

کلیه اعضای پذیرفته شده از سوی هیات موسس و هیات مدیره با شرایط مندرج در بند های زیر که درخواست عضویت آنان پیش از نخستین مجمع عمومی انجمن (تاریخ 04/04/1391) تا تاریخ صدور پروانه فعالیت انجمن از سوی وزارت کشور، به هیات مدیره می رسد، از آزمون کتبی معاف و پس از قبولی در مصاحبه، به تشخیص "کمیته تعیین صلاحیت، آزمون و پذیرش" و تایید هیات مدیره انجمن، به عنوان حسابرس داخــلی خبـره تعیین می گردند.

این اعضا عبارتند از:

1- مدیران حسابرسی داخلی با دست کم 5 سال سابقه سرپرستی ، ریاست یا مدیریت واحد حسابرسی داخلی

2- حسابداران رسمی و مدیران حسابرسی موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران و سازمان حسابرسی با معادل دست کم 3 سال سابقه کاری مفید در امور حسابرسی داخلی

3- اعضای پیوسته انجمن های بین المللی معتبر حسابرسی داخلی

 

 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

مشاوره آنلاین

با استفاده از خدمات مشاوره آنلاین مرکز آموزش توسعه توانمندی شغلی، مسیر خود را برای ارتقاء سطح سواد و دانش مالی و حسابداری هموار نمایید.
این بخش، آماده پاسخگویی به نیازهای شما کاربران گرامی، میباشد.

معرفی کتاب

آزمون استخدامی و اطلاعات عمومی

آزمون استخدامی و اطلاعات عمومی

نسترن رنجبر ـ کوروش صحیفی
  • اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • قرآن پژوهی مالی و حسابداری
  • شرکت دانش پژوهان مالی فرانگر
  • مرکز مشاوره الکترونیک حسابداری, مالی و سرمایه گذاری
  • توسعه توانمندی و فرصتهای شغلی مالی و حسابداری
  • انتخاب برتر محصولات, خدمات و بازار حسابداری, مالی و...
  • توسعه نگر دانش و مهارت مالی و حسابداری
  • آتیه نگر دانش و سواد مالی مدیران ارشد
  • بهینه نگر دانش و سواد مالی خانواده
  • از دوستان خود دعوت کنید با تیم همسو شوید عضو تیم متفکران شوید
    هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی